I´m busy

Idag åkte jag till skolan som vanligt och gick på första lektionen som tråkigt nog var matte, innan lektionen började hade jag lite ont i huvudet men efter halva så ville jag spy och det kändes som att huvudet skulle sprängas (!), kroppen skakade och jag bad att få gå till skolsköterskan och jag tog med mig Fanny ( super underbar kompis) för att jag ville inte gå till våran skolsköterska ensam, hon är lite skum och halv taskig + att hon inte gillar gnälliga ungar.
Men såklart så var skolsköterskan på en annan skola med mim tur (otur) och en lärare öppnade ett vilorum som jag gick och la mig i, jag fick även en alvedon men jag kan inte svälja tabletter, vet inte varför men jag får bara inte ner dem. I vanliga fall måste jag tugga i mig dom med sylt (!?) och sedan dricka jätte mycket vatten emn som sagt här fanns bara vattnet men jag försökte och halvägs nere i strupen tog det stopp och jag gjorde en blandning mellan en hostning och en hulkning så jag trodde att jag skulle spy och halstabletten var kvar i handen...

Mamma själv är sjuk och vart hmma diag som tur var och jag fick åka hem, det första jag gjode var att tugga i mig en alvedon med sylt (...) och sedan gick jag och la mig. Några timmar senare vaknade jag och mådde mycket bättre, jag har säkert fått det från min pappa, varje gång jag är sjuk så brukar jag gå och lägga mig i några timmar och när jag pinner upp på benen mår jag mycket bättre.

Jag mådde så pass bra att jag gick och red på Skrefsta istället för Axel och kommer troligen fortsätta med det tills Axels arm läkt. Fick Capitano utdelat, inte Grynet men en annan super trevlig häst.
Man behöver stödja mycket med skänkel och ha en rörlig och lätt hand på honom, mer ben och skänkel än att vara stödjande på handen. Fick igenom han jätte bra och han blev fin, speciellt i galoppen misstänker att det är hans starka gångart då han hade lätt för galoppen. Mot slutet blev han lite hackig, mest för han hade nog väldigt mycket mjöksyra och var genomsvettig och trött då orkade han inte arbeta på samma sätt som i början men det förstår man. Och jag då? Jo jag var genomsvettig (ja, jag erkänner :) ) och helt slut och hade dessutom håll i magen men det var det värt!

Det är spännande att rida olika hästar, att hoppa upp på en ny häst och "hitta knapparna" som min mamma säger. Ställa sig frågan hur fungerar den här hästen?
På Grynet kunde man ha lite 50/50 stadig skänkel och hand på Capitano behöver man stödja mer med skänkel och driva fram mot handen och ha en lätt stödjande rörlig hand. Däremot Willow behöver man rida med väldigt stadig ytterskänkel och med en fast men ändå lite rörlig ytterhand, släpper jag yttersidan på henne försvinner det jag har jobbat fram. Samma sak med Alice, får inte släppa yttersidan det är mamma på mig heeeela tiden...

Undrar om jag får utdelat nästa vecka, helst vill man ha Banjo men dock är jag nog för lång för han, det står att han max tar 50 kg och jag väger kanske 41-42 kg men jag tror att mina ben hänger under knäna, Bu för att växa ur B-ponnys...
Men Capitano är jag nog sugen på att rida igen, eller Grynet men någon häst som verkar vara en utmaning är nog Lussan och utamningar är jag riktigt sugen på!

Godnatt!
/Clara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0