Lussan

Jag valde näst först och hade därför väldigt många hästar att välja på. De som jag hade som första andra och tredje val var Lussan, Nova och Saga. Men jag valde alltså Lussan, en skäck ponny på 10 år.
Hon har inte så mycket halsmuskler och är en av de ponnyer som är lite svårare att börja arbeta med bakbenen så jag började med att ställa och böja mycket. Hon var väldigt motvillig med böjningen men jag lät henne ha huvudet var hon ville och fokuserade på böjningen. Jag ställde inåt, utåt och hon slappnade till slut av.
I galoppen var det ännu svårare och böja så jag tog tillbaka henne ordentligt och hade väldigt rörlig hand men red henne samtidigt in henne i handen och flyttade henne för varje steg undan i volten.
När det blev för jobbigt bröt hon av, då när jag skulle fatta ny galopp ville hon springa in i galopp vilket hon nu inte fick så jag satt tillbaka henne ordentligt och tog en förhållning och la till galoppskänkeln.
Hon är verkligen jätte trevlig när man arbetat igenom henne, hon är verkligen hur fin som helst när hon går i form och trampar under sig. Dock hade jag helst velat att det skulle varit ett dressyrpass och inte markarbete då vi började med galopp bommar och kan kunde inte fortsätta med mitt dressyrarbete på samma sätt.
Det var första gången jag red Lussan och jag vill gärna rida henne fler gånger, hon var en rolig utmaning och en sån trevlig individ. Hoppas hoppas att man får rida henne igen ... :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0