Svar på kommentar!



anonym
om Today...:
En liten fråga bara, vad har du för åsikt på skarpa bett och inspännings tyglar? Såg att i en av bilderna i förra inlägget använde ni en gummisnodd på Willow, varför?
IP: *********

Svar: Själv har jag inget skarp bett på någon av mina hästar, Både Alice och Willow har vanliga tredelade och ett happy mouth rakt bett. Sedan har Willow ett lite dyrare arogan bett men som jag inte vet så mycket om. Mamma hade det bettet på sin förra häst som krävde bett som låg stilla i munnen och inte var så skarpa. Anldeningen till att jag mest har ganka vanliga tredelade är för att mina hästar inte har något behov av något annat. De behöver inga skarpa bett, de trivs bra på de betten de har och jag tycker att de fungerar väldigt bra på dem. Jag tycker att det är trevligare om en duktigt ryttare rider på ett skarpare bett (om hästen behöver) och kan rida med små hjälper istället för att en ryttare rider på ett milt bett när hästen drar iväg med en och blir för stark. Det blir ingen trevlig ridning om det hela tiden är dragkamp. Sedan är det så att det avgör vilken hand som håller i tygeln, en ryttare som rider på ett väldigt starkt bett men helt fel är inte så roligt att se på...

Ang. inspänningstyglar så säger jag samma sak med bett frågan, används inspänningstygeln på rätt sätt kan den vara ganska bra. Jag fick rida på inspänningstygel ganska ofta när Willow var ung och jag var ganska orutinerad, bara för att Willow skulle få kunna arbeta i rätt form och kunna sätta muskler på rätt ställe. Det var alltid min mamma som spände in instpänningen och hon fick bara ha på sig den under arbetet, inte under fram och av skrittning. 









22 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0