- KM Dressyr -

Yep, då har man första omgången i KM avklarat! Jag red på 60% vilket är ganska hyfsat även om jag själv inte var nöjd med ritten. Jag hade inga direkt stora missar utan allt flöt på bra men Willow "dog" inne på banan. Jag red ut lite innan fram ridingen, travade galopperade och då var hon super pigg och då gömde sig även monster i buskarna, man kan väl påstå att buskarna inte var populära... Inne på framridningsbanan tappade hon mycket framåtbjudning, nytt ställe, många okända hästar som rider överallt vilket gör att hon koncentrerar sig på annat och tycker att det blir otäckt och lägger ned. När jag sedan skulle rida in på dressyrbanan så var all framåtbjudning borta, kunde lika gärna ha skrittat när hon travade. Jag själv var inte nervös utan gick in för erfarenheten för mig och hästen och tänkte rida en så bra ritt som möjligt med tanke på omständigheterna. Halterna satt perfekt och sedan flöt programmet på, jag missade inget och jag kunde böja och ställa på serpentiner och volter. Galoppfattningarna satt utan några protester från hästens håll, jag är så nöjd med en av 15 diametersvolterna, då började Willow bjuda framåt och allt bara satt perfekt! Fick ganska bra poäng på det momentet vilket känns som en bra respons på något jag var väldigt nöjd med!
Blev väldigt många tråkiga 6:or i programmet men jag hade inte lägra poäng en 5:or vilket känns bra, då är jag i ju godkänd på alla delar. Domaren kommenterade även så här, "Fin ponny som idag tappade sin bjudning, fina stilla halter".  När jag red ut efter ritten så var det som allting släppte, nerverna måste ha legat långt nere djupt begravda så att jag inte skulle känna efter. Så jag skrittade ut en lååång runda och allt bara brast, jag var ju som sagt inte nöjd med ritten då men såhär i efterhand så är jag väldigt nöjd med den, jag var även 4 poäng ifrån vinnaren! Jag tänker nog vara med i omgång två i Januari (tror det är då?), hoppas även att jag kan deltaga i juldressyren!
I de dressyrtävlingar jag ridit har jag ridit igenom programmen med en häst som tappar sin bjudning på främmande platser, så fort hon slappnar av och går framåt får vi de högre poängen. När vi var på Hagbylund var hon pigg och framåt och då red vi fram 65% vilket även då räckte till en tredje placering. Så nu är det bara ut och tävla för erfarenhet och förhoppningsvis så visar hon den framåtbjudning på bortaplatser som när vi rider på volten här hemma. Då når vi de högre poängen och allt känns så himla bra. Visst, att rida ärevarv och placera sig är väl kul men den härligaste känslan av de alla är när man har ridit en så himla härlig ritt där allt stämde och man vet varför man började rida, för att känna känslan när ryttaren och hästen är som ett perfekt team!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0