Framsteg

Ibland i motgångar behöver man kolla igenom de framsteg man gjort, så nu ska jag kolla igenom mina!

Sedan vi köpte Willow för ca 2 och ett halvt år sen har hon utvecklas enormt! Från att knappt kunna fatta galopp, bryta av från galopp eller börja korsgaloppera, knappt kunnat sätta under sig, varit omusklad och svag-
Till att nu börja sätta under sig i fattningarna, till att kunna arbeta i galoppen (eller arbeta för i huvudaget), kunna hålla galoppen varv efter varv, kunnat galoppera mycket långa sträckor ute utan att börja flåsa, börjat muskla och biffa upp sig.
När vi köpte henne var hon väldigt ung och grön, hon var ganska omusklad och hade en ganska dålig kondition. Nu har hon satt på sig mycket musklet, framför allt på rumpan där det verkligen behövdes. Man märker vilken tid det tar att göra allt detta, inte månader utan år! Och Willow är fortfarande inte fullt klar, jag tror faktiskt inte att man kan blir helt fullt utvecklad, det finns alltid något att utveckla. Willow har fortfarande det svårast i galoppen men vi jobbar med att stärka den hela tiden, det kan även hänga ihop med att hon är ganska svag i "bak kärran" som min mamma säger. Vi jobbar med att få henne mycket positiv och försöker hela tiden få en ärlig framåtbjudning (vilket hon har visat väldigt mycket de senaste veckorna). Hur vi jobbar fram hennes bjudning är genom att rida mycket dressyr i skogen. Jag tror också att hennes bjudning hänger ihop med hur jobbigt arbetet är. Eftersom hon är svag i bakkärran blir det mycket jobbigare att arbeta i galopp och det är främst i galoppen hon tappar bjudning. Kanske därför hon inte tycker det är så kul att hoppa? Där krävs mycket galopp och sen ska man dessutom hoppa.
Hela hästen har också mognat mycket mentalt och det behövdes. Det viktigaste med unga hästar och ponnyer är att inte skynda! Låt det ta den tid det tar för det håller sig avsevärt bäst i slutändan! Låt de unga hästarna få tid att mogna, skynda inget och låt de få vara unghästar.
Men jag hade aldrig klarat av att utbilda en unghäst helt själv, det är tack vare min mamma som kom med goda råd och red till hästen. Hon red ofta en eller flera gånger i veckan när Willow var yngre, hon såg till att hästen fick sin tid att mogna och samtidigt stärke upp hela Willow. Jag är så lycklig över att ha den mamma jag har, jag älskar henne så mycket! ♥
Nu blev ett inlägg som egentligen skulle bli ganska kort väääldigt långt, hoppas det inte gör något... :)
Letade också igenom min gamla blogg och hittade massor av gamla bilder, de flesta tagna med mammas dåliga mobilkamera. Gud vad tiden går fort, började nästan bli tårögd när jag hittade det första inlägget som jag skrev, var hon verkligen så liten Willow, seriöst 5 år! Snart blir hon 8 år den stora tösen! ♥
(Ovan: Axel fick skritta några varv på min fina barnponny♥)
(ovan: Första rosetten på andra tävlingen, kommentera ej mitt hår för jag
vet att det ser ut som ett råttbo...)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0