17 December 2011

Idag var Tuva i stallet och skulle rida Falle, så vi red ut tillsammans! Kan meddela att det började snöa imorse och fortfarande gör. Det snöar inte heller lätt mysig snö utan blöt snö, så när jag tog in Willow från hagen fick hon styltor direkt! Inte bättre blev det att täckena var genom blöta så att Willow stod och skakade och frös! Jag tog av henne töckena hon hade på sig och hänge dem på tork, tog sedan på backontrack på ryggen och ett fleece täcke över + en tuss hö och så släppte det dåliga samvetet en aning. Då stod hon och tuggade nöjt med varmt täcke på ryggen.
Gjorde iordning henne och red sedan iväg med Tuva som red på Falle, redan i skritten fick båda hästarna styltor direkt! Vi hoppade av en gång och kratsade bort styltorna, det var väldigt tur att jag kom på att vi skulle ta med oss hovkratsar. Sedan fick de styltor igen på direkten men som tur så trampade hästarna av sig dem.
Sedan skrittade vi en bit och gick in på en liten skogsväg med mindre snö i men tvingades vända. Till slut var jag säker på att underlaget var bra och vågade trava. Hästarna trampade av sig styltorna bättre i traven och det var mycket lättare och minde oroande att trava än att skritta.
Willow var pigg och taktade redan innan vi ville trava och sen i traven började hon galoppera lite, då märkte jag att galoppen var den bästa gångarten att rida i på vårat kramsnö underlag. Hästarna trampade av sig styltorna och "skyfflade" bort snön så att det inte kom nya! Jag ville ändå hålla lite samlad galopp för säkerhets skull med tanke på att hon kanske hade större styltor än vad jag trodde? Då blev min lilla polle väldigt sur och började "pipa", ni som har hört hennes pipskri vet hur det låter. Sen drog hon ner huvudet och bockade, själv satt jag och skrattade. När jag sedan försökte ta tillbaka då det snart blev nedförsbacke blev hon lite explosiv. Hon låg på i handen hela tiden och väntade på att jag skulle lätta ur ordentligt och ge fria tyglar, då sköt hon sig framåt och skyfflade snö!
Väldigt kul att hon är så pigg nu, hon kan bli lite stark men det gör inget! :)
Oj, nu blev det ett väldigt långt inlägg...



Dålig mobil bild...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0