Min Willow!

Hoppade Willow på volten idag!

Det är så kul att rida Willow nu, hon visar verkligen sin framåtbjudning, nu "letade" hon också hinder när vi hoppade. Tror att hon verkligen tyckte det var kul idag eftersom hon tog tag i hindrerna och började taxera lite själv!

Annars när hon visar svag bjudning i hoppning så tror både jag och mamma att det beror på att galoppen är hennes svagaste gångart och hon får verkligen kämpa mer än andra hästar när hon ska hoppa i galopp.
Men nu kan man sitta ner och arbeta i galoppen, när vi nyss hade köpt henne så kunde hon knappt hålla igång ett helt varv, försökte man öka/minska tempot bröt hon av, det gick lixom inte att arbeta i galoppen i form och sitta ner. Nu när vi kan det märker man att det tog 2 år för att stärka henne ordentligt för att kunna arbeta ordentligt i galoppen, troligen kommer det ta 1 år till innan hon är så stark så att man kan börja samla och öka ordentligt.
Något som sitter bättre och bättre är galoppfattningarna, nu sätter hon under sig ordentligt, när vi köpte henne så sprang hon så snabbt så att hon till slut föll in i galopp, ingen fattning direkt...

Men det är kul med unghästar när sitt slit och arbete ger resultat, kommer fortfarande ihåg när jag var ledsen över att något inte gått bra och mamma tröstade mig med "hon är ung Clara, Hon är fortfarande en bebis i huvudet, du får tänka på att hon är en unghäst!", då svarade jag väl lite aggresivt att hon inte skulle köpt mig en unghäst... Vet det lät lite bortskämt såhär i efterhand när man tänker på det...

Det roliga är att man nu vet att alla övningar, alla skänkelvikningar och galoppfattningar, alla ökningar längningar och samlingar, det har jag och min mamma jobbat fram.

Tänk att 2 år gick så fort nu i efterhand, nu är Willow 7 år och räknas inte till unghäst även om honn gick emd föl ett år och ligger 1 år efter i utbildningen. Tänk att all slit och arbete och hur noga jag gjorde allt, alla bitar faller på plats och ger resultatet.

Alla grunder vi lärde henne ordentligt, att vi gjorde det ordentligt gör nu att jag har kommit så långt i min ridning och min och Willows utbildning, den har verkligen ökat, både som ekipage och enskilt!

Så ett tips när du rider, vare sig om det är på en unghäst, äldre häst eller en ridskole häst,
Noggrannhet kommer längst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0